06/07/2022

“Eindelijk mogen we weer als platform fungeren voor de groenbranche”

De organisatoren van de IPM Summer Edition aan het woord

Na een gedwongen pauze van meer dan twee jaar kan de groenbranche zich eindelijk weer verheugen op een hoogwaardige vakbeurs. De IPM Summer Edition vindt plaats op 13 en 14 juni 2022 in de Messe Essen en het Grugapark. Lees het interview met Sabina Großkreuz, afdelingshoofd Marketing en Andrea Hölker, projectleider van de IPM Summer Edition om te ontdekken welke bedrijven aanwezig zullen zijn, welke trends en producten we kunnen verwachten en hoe het uitgebreide kaderprogramma eruitziet.

Hoe kijk jij als organisator uit naar de IPM Summer Edition?

Sabina Großkreuz: Met heel veel plezier! Na twee edities van de IPM ESSEN die niet door konden gaan, kunnen we eindelijk weer als platform fungeren voor de groenbranche. Ik kijk met name uit naar wat we zo lang hebben moeten missen: vakkennis uitwisselen en het persoonlijke contact met exposanten en bezoekers. De IPM Summer Edition is een heel nieuw format voor ons en de branche. We willen het lopende teeltseizoen nieuwe impulsen geven en tegelijkertijd momentum creëren richting de IPM ESSEN 2023.

Wat zijn je plannen om dat te realiseren?

Sabina Großkreuz: De IPM Summer Edition is een compact en superactueel communicatie- en orderplatform, dat vooral veel gelegenheid tot netwerken biedt. Verschillende organisaties gebruiken het evenement voor hun bestuurs- of algemeneledenvergadering, zodat ze in een inspirerende omgeving hun koers voor de toekomst kunnen bepalen. De IPM Summer Edition is een toonaangevende branchebijeenkomst die ingaat op de brandende vraag 'Hoe kunnen we in de toekomst planten duurzaam produceren, transporteren en vermarkten?' en oplossingen hieromtrent presenteert. Op de IPM ESSEN in januari 2023 gaan we verder in op al deze thema's en trends, die zich momenteel razendsnel ontwikkelen.

Wat kunnen de bezoekers allemaal verwachten?

Andrea Hölker: Het handelscongres op de maandagmiddag is een van de hoogtepunten van de eerste beursdag. Twaalf experts zoals branchekenner Andreas Löbke van CO CONCEPT, dr. Jens Oldenburg, directeur van stichting Initiative Mehrweg, Tobias Theuerkauf, Logistics Manager - Planting Stock van toom en ook Anne Baltes-Schlüter, medeoprichter van Plant Box, spreken over de actuele marktsituatie, herbruikbare verpakkingen, turfalternatieven en plantenmarketing. Daarnaast kunnen de bezoekers deelnemen aan rondleidingen in het IPM Discovery Center en het Grugapark, om kennis op te doen over de verschillende thema's en de tuinbouwproducten in de praktijk te beleven.

In de Speakers' Corner gaan experts zoals Maik Mandemaker, Area Manager Germany & Scandinavia van de Stichting MPS Group, Klaus Wagener, directeur-aandeelhouder van BLOOM`s, Jürgen Mertz, president van het Zentralverband Gartenbau, Sven Hoping, salesmanager bij Pöppelmann, en Antonia Cox, directeur van POTTBURRI, met elkaar in gesprek over adviezen van experts, actuele trends, prijsstrategieën, sociale media en influencer-marketing.

Naast het kaderprogramma kunnen bezoekers van de IPM Summer Edition zich ook verheugen op een aantal productinnovaties. Hoe wordt dit vormgegeven?

Sabina Großkreuz: De IPM Summer Edition vindt plaats in hal 7 en 8 van de Messe Essen. Er zullen ongeveer 220 exposanten uit 21 landen aanwezig zijn. Het portfolio strekt zich uit van planten, techniek, materialen en bloemisterijproducten tot nieuwe rassen, milieuvriendelijke potten, innovatieve composteeroplossingen en turfalternatieven en er wordt zelfs een irigatierobot gepresenteerd voor begraafplaatsen. In de FDF-World biedt het Fachverband Deutscher Floristen – Bundesverband een inspirerende expositie aan op het gebied van bloemisterij.

Andrea Hölker: In het IPM Discovery Center in hal 7 presenteert onze Creative Director Romeo Sommers de producten van onze exposanten als praktische POS-concepten. Dit betreft onder andere innovatieve concepten voor stadsvergroening door ‘Vergroen je Leven’, planten met geneeskrachtige waarde van ‘De Gezonde Verleiding’, en potten van gerecyclede materialen in duurzame kleuren zoals die van The Pots Company. In de showroom op de website kunnen geïnteresseerden het IPM Discovery Center digitaal beleven en in contact komen met de deelnemende bedrijven.

De beurs staat in de startblokken. Is er nog iets dat je de exposanten en bezoekers wilt zeggen?

Sabina Großkreuz: De beurs biedt een echte meerwaarde voor de groenbranche. Wie alle innovatie en trends met alle zintuigen wil beleven, nieuwe contacten op wil doen en bestaande contacten wil intensiveren, is hier op precies de juiste plek.

Andrea Hölker: We verheugen ons met name op de IPM Summer Party in het Grugapark op de eerste beursdag, met streetfood en live muziek. Alle exposanten, beursbezoekers en congresdeelnemers zijn van harte uitgenodigd voor dit speciale evenement.

Voor meer informatie, tickets voor de beurs, het congres en de Summer Party en om u te registreren voor de verschillende activiteiten gaat u naar www.ipm-summeredition.de